Door bebouwing, versnippering van natuurgebieden en intensieve veeteelt zijn bloemrijke graslanden vrijwel uit het landschap verdwenen. Daarom draagt Weleda, producent van natuurcosmetica en geneesmiddelen, van 2 tot 22 maart 2015 voor elk verkocht product een bedrag af waarmee Natuurmonumenten 1 m² bloemenweide creëert.
Het streefdoel is om 100.000 m² bloemrijke natuur te scheppen. Dit doet Natuurmonumenten door gebieden aan te kopen en in te richten als bloemrijke natuur. Het gaat bijvoorbeeld om landbouwpercelen middenin een natuurgebied of percelen waarmee natuurgebieden met elkaar worden verbonden. Dit zijn cruciale schakels die bloemen, planten en dieren grotere overlevingskansen bieden.
Daarnaast wil Weleda via diverse tips zoveel mogelijk mensen stimuleren om ook hun eigen tuin bloemrijk te maken. Deelnemers kunnen hun actie online delen, zodat ook deze vierkante meters kunnen worden meegenomen in de tellerstand. Zie weleda.nl/nederlandinbloei
Bron: Biojournaal